Løft Bundlinjen - skab forandring og nå dine mål (genbevilling)

Løft Bundlinjen - skab forandring og nå dine mål (genbevilling)
Projektansvarlig
Videnspredning for projektet
Et fælles overbliv for din landbrugskundes skyld

Pjece om aktuelle og ajourførte produkter til økonomi- og fagkonsulenter

I projektet demonstreres de processer, der skal gennemløbes, for få mest mulig bedriftspotentiale: ”effekt på den enkelte landmands bundlinje” og højst mulig erhvervspotentiale: ”effekt på mange landmænds bundlinje” af rådgivning og resultater fra projekter.

Processen der sikrer, at viden og resultater fra projekter fører til effekt hos landmanden, involverer såvel landmanden selv, som hans medarbejdere og rådgivere samt projektets ledelse og medarbejdere i et dynamiske og iteraktive forløb. Projektet vil demonstrere metoder og forandringsprocesser, der medvirker til hurtig ”omsætningshastighed” af viden, værktøjer, metoder og andre resultater af afsluttede og igangværende udviklingsprojekter.

I samarbejde med udvalgte projekter og rådgivning, vil der blive tilrettelagt forløb, der demonstrerer hvorledes rådgivningsforløb bidrager til, at landbrugsvirksomheders og bedrifters potentialer udnyttes fuldt ud. Der vil være fokus på, hvilke forandringsprocesser der er brug for på bedrifterne og i landbrugsvirksomheden fremadrettet samt på, hvordan effekten af rådgivningsforløbet kan måles hos landmanden. Endvidere vil der blive tilrettelagt forløb, hvor rådgivningen demonstrerer forandringsprocesser i organisationer, der kan medvirke til en større gennemslagskraft af rådgivningen hos landmanden. Projektet vil også demonstrere, hvorledes rådgivningsforløb med effekt når bredt ud og dermed medvirker til, at erhvervspotentialet af rådgivningen nås.

Der vil specifikt blive demonstreret, hvorledes landbrugsbedriften og -virksomhedens økonomi og bundlinje kan styrkes ved at øge anvendelsen af faglig viden, managementværktøjer og metoder. Der vil blive samarbejdet med projekter, der har særlig fokus på effekt på bundlinjen hos økologiske producenter, hos deltidslandmænd og på den rådgivning, der har et overodnet fokus på landmandens behov i hans rolle som virksomhedsleder – og ejer. Demonstrationer vil således få betydning for såvel konventionelle og økologiske landmænd som for virksomheds-, produktions– og deltidslandmænd.

 

Ny temaside på landbrugsinfo.dk: Produktions- og økonomistyring - For din kundes skyld

På vores nye temaside får du hurtigt et overskueligt og fælles overblik over aktuelle produkter og værktøjer til økonomi- og fagkonsulenter, så du og dine kolleger sammen kan skabe det bedste slutresultat for jeres kunde.

Demonstration af kommunikationsstrategi Løft Bundlinjen

Site for arbejdspakke værditilvækst – ændret efter retningslinerne i strategi

Demonstration af kommunikationsstrategi

- kommunikationsplan - skabelon - kvægavl

Demonstration af kommunikationsstrategi

- Websted-forslag til tilpasninger, Projektet Videnformidling og Dialog

Fra gør-det-selv til motivator

Artikel 1. Ledelse i landbruget. Landbrugsavisen

15 mio. potteplanter

Artikel 2. Ledelse i landbruget. Landbrugsavisen.

Handleplan gav 400.000 kr. ekstra på et år

Artikel 3. Ledelse i landbruget. Landbrugsavisen.

Inspirationen hentes hos andre

Artikel 4. Ledelse i landbruget. Landbrugsavisen.

Man skal vide, hvad man vil

Artikel 5. Ledelse i landbruget. Landbrugsavisen.

Generationsskifte endte i opdeling

Artikel 6. Ledelse i landbruget. Landbrugsavisen.

Papir på velfærd luner på afregningen

Artikel 7. Ledelse i landbruget. Landbrugsavisen.

De er frontløbere med fælles virksomhed

Artikel 8. Ledelse i landbruget. Landbrugsavisen.

Kommunikationsplan

Færdigudviklet kommunikationsplan for arbejdspakke Effekt & proces og for fælles aktiviteter

Hjemmeside Rådgivningsmetoder – nyt layout

Færdigudvikling af hjemmesiden Rådgivningsmetoder om rådgivning og projektledelse

Case 1 kvægavl

Demonstration af kommunikationsstrategi - kommunikationsplan - Case 1: kvægavl

Tjekliste Case 1 - kvægavl

Demonstration af kommunikationsstrategi - kommunikationsplan-tjekliste - kvægavl

Case 2 - Vi og Di

Demonstration af kommunikationsstrategi - kommunikationsplan - Case 2: Vi&Di

Case 3 - værditilvækst

Demonstration af kommunikationsstrategi - kommunikationsplan - Case 3: Værditilvækst

Case 4 - Effekt - proces

Demonstration af kommunikationsstrategi - kommunikationsplan - Case 4: Effekt og Proces

Case 5 - virsomhedsrådgivning

Demonstration af kommunikationsstrategi - kommunikationsplan - Case 5: Virksomhedsrådgivning

Case 6 - Økonomistyring

Demonstration af kommunikationsstrategi - kommunikationsplan - Case 6: økonomistyring

Case 7 - Fællesaktiviteter

Demonstration af kommunikationsstrategi - kommunikationsplan - Case 7: Fællesaktivitet

Tjekliste Case 7 - udgivelsesplan

Demonstration af kommunikationsstrategi - kommunikationsplan - Case 7: Udgivelsesplan

Afrapportering og dokumentation for temasiden Produktions- og økonomistyring

Rapport med afdokumentation af: Behovsundersøgelse udfra brugerinterview, dokumentation for struktur og opbygning af en internetside. Tilfredshedsundersøgelse udfra brugerinterin-veiw

Lanceringsplan til temaside Produktions- og Økonomistyring

Handlingsplan for aktiviteter i forbindelse med lancering af temasiden Produktions- og Økonomistyring

Fokusgruppe – værdiskabende økonomistyring til deltidslandmænd

Indledende interview af deltidslandmænd som grundlag for opstart af egentligt fokusgruppe: formålet var at afdække behovet for økonomistyring for deltidslandmænd

Aftale Økonomistyring i LMO

Præsentation af projekt og indgåelse af aftale om LMOs deltagelse i Fokusgruppe Økonomistyring til virksomhedslandmænd

Case 401 - anonymiseret

Interview og flowdiagram for case 401

Case 402 - anonymiseret opsamling

Anonymiseret beskrivelse af interview samt tilføjelse af de beslutninger, der blev truffet efter det første besøg hos case 402

Working paper – Case – nr. 301

Virksomhedsanalyse for case 301

Working paper – Case – nr. 302

Virksomhedsanalyse for case 302

Løft Bundlinjen - Økonomistyring. Metode og status – 17. januar 2013

TurnAround – Mulighed for at udbrede anvendelse bredere indenfor dansk landbrug

Løft Bundlinjen - Økonomistyring. Præsentation og oplæg – 17. januar 2013

TurnAround – Mulighed for at udbrede anvendelse bredere indenfor dansk landbrug

Demonstration af element i kommunikationsplan i Løft Bundlinjen

Tre rådgivere har deltaget i videotræning som et element i demonstration af tiltag i kommunikationsstrategi i projekter og kan kun anbefale dette.

Blog: lbnu.dlbrblog.dk

Blog oprettet i regi af projekt Landmandens Bundlinje NU i 2011

Demonstration af kommunikationsstrategi

Oversigt over struktur - websted - tilpasninger Virksomhedsrådgivning

Effektkort – den målrettede proces

Se effektkort.

Vejen til effekt af projekter

Denne lille guideline i seks step kan være til nytte, når du skal beskrive og afrapportere aktiviteter, resultater og effekt af projekter

Afsluttende rapport